1. Hofstad og Hansen: Samfunnsutviklerrollen til regionalt folkevalgt nivå. NIBR-rapport 2015:17, side 10.
  2. Dette er summen av de to fylkenes mandater i dag, og trenger ikke bli det samme for et sammenslått fylke
  3. St.prp. nr. 68 (2008–2009)
  4. Nærmere om arbeidet med regionreform på 1990- og 2000-tallet, se avsnitt 2.2 i Amdam, Halvorsen og Bakke:
    Alternativer for folkevalgt nivå. Rapport 58 fra Møreforskning (2014).
  5. Amdam, Halvorsen og Bakke: Alternativer for folkevalgt nivå. Rapport 58 fra Møreforskning (2014).
  6. Ekspertutvalgets sluttrapport: Kriterier for god kommunestruktur, desember 201
  7. Amdam, Halvorsen og Bakke: Alternativer for folkevalgt nivå. Rapport 58 fra Møreforskning (2014), s 77.
  8. B A Brandtzæg: Hvordan gjennomføre en kommunesammenslåing? TF-notat 35/2014 side 9.
  9. ”Kommunestyret eller fylkestinget kan selv bestemme at det skal avholdes rådgivende lokale folkeavstemninger.”
  10. NOU 2001:3 Velgere, valgordning, valgte
  11. Ot.prp. nr. 45 (2001-2002) Om lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)
  12. B A Brandtzæg: Hvordan gjennomføre en kommunesammenslåing? TF-notat 35/2014 side 11 og 16
  13. Västra Götaland har 5 valgkretser (hvorav Göteborg er den ene) både for Riksdagsvalg og valg til regionfullmäktige
    (fylkestinget), mens Skåne har 4 valgkretser for Riksdagsvalget og 6 for valg til regionfullmäktige.
  14. Kommunal- og forvaltningskomitéen pekte på denne muligheten i sin merknad om konsekvenser for valgdistrikt-
    ene i Innst. 333 S (2014–2015) angående Oppgavemeldingen: ”Endringer i regionale strukturer vil kunne medføre behov
    for vurderinger av valgkretser til stortingsvalg. Det vil også kunne bli behov for å se på fordelingen av mandater
    mellom valgkretser og andre forhold knyttet til valgordningen. (…) Endring av antall fylker eller fylkesgrenser har
    betydning for valgordningen. Utredning av behov og eventuell tilpasning av valgordningen i tråd med reformarbeidet
    er noe det må være stor oppmerksomhet på.”
  15. Saxi, Hans P: Fra konsensus til majoritetsstyre? Fylkesparlamentarisme i Nordland i komparativt perspektiv, UiT 2007.
  16. Plan- og bygningslovens § 3-4: ”Regional planlegging har til formål å stimulere den fysiske, miljømessige, helse-
    messige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i en region. Regional planmyndighet har ansvaret for og
    ledelsen av arbeidet med regional planstrategi, regionale planer og regional planbestemmelse etter reglene i
    kapittel 7 og 8. (…) Fylkestinget er regional planmyndighet.”
  17. Statistikk som viser dette, samt mange andre interessante faktaopplysninger om Trøndelag, er å finne i Fakta om
    Trøndelag – Statistikk som grunnlag for regional planstrategi (2015), utarbeidet av NTFK og STFK. De to figurene om
    befolkningsendring, samt den nedenfor om sysselsetting, er hentet derfra.
  18. J O Vanebo og E Bergh: Trøndelag som strategisk enhet? HiNT-utredning 154 (2013)
  19. Jfr. Menon-rapport 3:2015 Samspillet mellom by og omland som kilde til økonomiske vekst.
  20. Saxi & al: Parlamentarisme i norske byer og fylkeskommuner i et sammenlignende perspektiv. UiN-rapport 4/2014, s. 130
  21. Västra Götaland har vel 1,6 mill innbyggere og et areal på ca 24.000 km2. Det er 49 kommuner i länet, med Göteborg
    som den største, med ca 545.000 innbyggere. Vänersborg, hvor mesteparten av den fylkeskommunale administra-
    sjonen holder til, har, som niende største kommune, ca 38.000 innbyggere.
  22. Sand, Lerfald, Nossum, Stene og Solbakk: Steinkjer som administrasjonssenter. Samfunnseffekter av endringer i
    fylkeskommune og regional statsforvaltning. (TFoU-rapport 2015: 13)
  23. Her bruker vi Statistisk sentralbyrås befolkningsframskriving i beregningene, med hovedalternativet MMMM. Det angir middels verdier for fruktbarhet, levealder, innenlandsk flytting og innvandring.
  24. I følge PBL §3-1 skal planlegging bl.a. ” … sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i kommuner og regioner, avklare samfunnsmessige behov og oppgaver, og angi hvordan oppgavene kan løses.”